Το παρακάτω άρθρο είναι του Ανδρέα Πετρουλάκη από το “protagon.gr”:
“Τα στάδια και τα γήπεδα του δυτικού κόσμου συνήθως έχουν ονόματα που προέρχονται από την αθλητική ιστορία των συλλόγων ή των χωρών και από τοπωνύμια των περιοχών που τα φιλοξενούν. Σπάνια και για ειδικούς λόγους από την ιστορία των λαών, όπως π.χ. το «Γεώργιος Καραισκάκης», γιατί ονομάστηκε έτσι σε μια άλλην εποχή και γιατί εκεί δίπλα είχε σκοτωθεί ο στρατηγός. Αν και προτιμώ, κάποια στιγμή στο μέλλον, και αυτό να ονομαστεί «Γεώργιος Δεληκάρης».
Το νέο γήπεδο της ΑΕΚ δεν έχει κανέναν λόγο να φορτιστεί με το βαρύ όνομα ενός ναού που για αιώνες συνδέθηκε με τα αλυτρωτικά όνειρα του εθνικού μύθου. Η Αγιά Σοφιά είναι κυρίως ένα πολιτιστικό μνημείο της Παγκόσμιας κληρονομιάς και λιγότερο ένα σύμβολο της ορθοδοξίας. Πολύ περισσότερο από αυτό δεν υπάρχει κανένας λόγος να τροφοδοτείται ες αεί το απωθημένο του Μαρμαρωμένου Βασιλιά που το έθνος φέρνει σαν στέρηση στο υποσυνείδητό του. Την ιστορία οφείλουμε να την γνωρίζουμε σε βάθος και να μην αγνοούμε την καταγωγή μας, ταυτοχρόνως όμως με αυτοπεποίθηση και ωριμότητα να συμφιλιωνόμαστε με το ανεπίστροφο.
Και επειδή δεν είναι μακριά οι εποχές που ο Χριστόδουλος ήθελε να λειτουργήσει στην ελεύθερη Παναγιά του Σουμελά, επειδή ανάμεσά μας υπάρχουν ακόμα πολλοί που την ιστορία μας την αντιλαμβάνονται σαν ανιστόρητα συνθήματα, επειδή οι λαοί σε κρίση εύκολα παγιδεύονται σε φαντασιακές καθηλώσεις στο ένδοξο παρελθόν, τίποτα το καλό δεν προσφέρει η διαρκής τρώση των πληγών που θα ‘πρεπε να είναι εδώ και χρόνια επουλωμένες. Το όνομα που σκέφτονται να δώσουν στο νέο γήπεδο της Νέας Φιλαδέλφειας σε συνδυασμό με τα ονόματα των χαμένων πατρίδων που δίνουν στις θύρες, τα κιτς κατασκευάσματα που είδαμε με πυρσούς και θολωτές πύλες, που μόνο σε μοντέρνο αθλητικό συγκρότημα δεν παραπέμπουν, κινδυνεύουν να αποπροσανατολίσουν για τα καλά την αθλητική υπόσταση της ΑΕΚ. Αν ο ελαφρόμυαλος φίλαθλος ενσωματώσει στον οπαδισμό του και τα εθνικά ανεκπλήρωτα, ο φανατισμός του διογκώνεται. Όταν στην ιστορία του σωματείου είναι το ίδιο ζωντανός ο Κώστας Νεστορίδης και ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, τα θολωμένα μυαλά εύκολα μπερδεύουν την εστία με την Κερκόπορτα.
Ο Δικέφαλος, ως σύμβολο της ΑΕΚ και του ΠΑΟΚ, έχει αυτονομηθεί από το Βυζάντιο γιατί έχει αποκτήσει τους συμβολισμούς της ιστορίας των ομάδων. Το «Κ» έχει απορροφηθεί από τη δύναμη των αρκτικόλεξων. Τα σωματεία ανήκουν στο τώρα και στο μέλλον και χτίζονται πάνω σε ένα αθλητικό και μόνο παρελθόν- μπάλα παίζουν, όχι πόλεμο. Οι πρόσφυγες που ονόμασαν έτσι τη Νέα Φιλαδέλφεια, αλλά και τη Νέα Χαλκηδόνα, τη Νέα Σμύρνη, τη νέα Ιωνία, εννοούσαν ακριβώς τη νέα πατρίδα πάνω στην οποία έχτιζαν το μέλλον τους, με άσβεστη ασφαλώς τη μνήμη της παλιάς. Δεν τις ονόμασαν Σμύρνη και Ιωνία. Σχεδόν έναν αιώνα μετά, τι νόημα έχει η αναβίωση ενός ονόματος σε άσχετο χώρο και σκοπό, μόνο αυτοί που θέλουν να πολλαπλασιάσουν τον οπαδικό φανατισμό με εθνικές νευρώσεις μπορούν να απαντήσουν”.
———————–
Τα σχόλια και οι εκτιμήσεις είναι δικά σας.
Ενα θα ήθελα να ρωτήσω τον-γαύρο κατά όπως τον κόβω- κύριο Πετρουλάκη.
Στην-φερόμενη ακόμα- διάθεση του πρωθυπουργού της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν,να επαναλειτουργίσει την Αγία Σοφία ως τζαμί,ποια η θέση του,αφού,’οπως λέει “η Αγιά Σοφιά είναι περισσότερο ένα πολιτιστικό μνημείο πρά ένα σύμβολο της Ορθοδοξίας”;
Δηλαδή,αν τελικά-που δεν το βλέπω- περάσει του Ταγίπ και ανοίξει η Αγιά Σοφιά σαν τζαμί,θα γράψει κανένα κείμενο ο αγαπητός Πετρουλάκης για την απρέπεια του Ερντογάν;Θα υπερασπιστεί την θέση του για το “μνημείο”,ή θα το κάνει γαργάρα,υπογραμίζοντας ίσως το δικαίωμα των Μωαμεθανών να έπαναλειτουργήσουν το τζαμί τους, που στο κάτω-κάτω βρίσκεται και στη χώρα τους και ότι θέλουν το κάνουν;
Ε…;
Επίσης, ο Ολυμπιακός,γιατί λέγεται έτσι,αφού είναι ευθεία αναφορά στον Ολυμπο,άρα στην αρχαία Ελλάδα και στο δωδεκάθεο; Τι δουλειά έχει ο δαφνοστεφανωμένος έφηβος,με τη μπάλα και την σούπερ Λιγκα;
Ε…;
Η Μπαρτσελόνα,γιατί είναι σε αιώνια σύγκρουση με την Ρεαλ,αφού το ποδόσφαιρό δεν-πρέπει να- έχει σχέση με κοινωνικές και ιστορικές εξελίξεις και άλλαι “ζυμώσεις” παρελθοντων ετών; Το αυτό και η Σέλτικ με την Ρέιντζέρς. Που κολάνε οι διαφορές προτεσταντών και καθολικών με το κλώτσιμα της μπάλας;Γιατί ρε παιδιά δεν τα βρίσκετε εκεί;Και αμέτρητες άλλες “μνημειώδεις” (κυριολεκτικά και μεταφορικά) διαφορές.
Σημ: Τεράστια επίσης,αλλά τεχνιέντως κρυπτόμενη δια ευνόητους λόγους είναι και η διαφορά, η θρησκευτικο-εθνικό-κοινωνική ανάμεσα στην Μπορούσια (Πρωσσία)του Ντόρτμουντ και της καθολικής Μπάγιερν (Βαυαρία) του Μονάχου. Και εσκεμένα στα ποδοσφαιρικά πράγματα έχει επικρατίσει σκέτο το “Ντόρτμουντ”,μετά από πλύση εγκεφάλου από το ποδοσφαιρικό ιερατείο,το οποίο υπακούει σε ανώτερες εντολές, μη κάνοντας αναφορά στις τρομερες και χαώδεις διαφορές ανάμεσα στους Πρώσσους και τους Βαυαρούς,αναδεικνύωντας και υπενθυμιζοντας έτσι το ψεύτικα και με το ζόρι “ενωμένο” Γερμανικό κράτος,το οποίο αποτελείται από 15 κομμάτια. Και εκεί το βλέπω να ξανακαταλήγει. Ειμαρμένη, ή βλακεία,δεν ξέρω.
Και μεις που νομίζαμε οτι το ποδόσφαιρο(κυρίως) είναι, όχι απλά φωτογραφία της κοινωνίας κάθε χωρας,ή έθνους,αλλά στην κυριολεξία ένας μικρόκοσμος-αντίγραφό της. Με ότι αυτή ιστορικα-πολιτισμικά “σούρνει” από πίσω της.
Μάλλον κάναμε λάθος. Είναι ένας άλλος πλανήτης.Σε σελοφάν, ή σε θερμοκοιτίδα.
Αλλά αν είναι ‘ετσι,τότε γιατί μας πρίζουν οι ΟΥΕΦΕΣ και οι ΦΙΦΕΣ με τα “αντιρατσιστικά” και “ειρηνικά” “μηνύματα” εντός γηπέδων κάθε λίγο και λιγάκι,αφού όπως το πάνε θα βλέπουμε και στα μάτριξ κάθε κυριακή να περνάνε εικόνες με χελώνες με αμυγδαλύτιδα,λεπιδόπτερα με σκολίωση και ροφούς με πυρετό, λέγοντας “ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΠΟΝΕΜΕΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ”;
Ε…;
Ασφαλώς και να μην επαναφέρουμε κάτι που ούτως ή άλλως δεν επαναφέρεται και ασφαλώς να μη ζούμε μόνο με αναμνήσεις και ασφαλέστατα να μη μοιρολογούμε και να κοιτάμε ευθεία μπροστά.
Αλλά την μνήμη τι να την κάνουμε; Να τη κρατάμε για τους εαυτούς μας,σιωπηλά; Γιατί; Ντρεπόμαστε για κάτι; Δεν κατάλαβα.
Κατ’αυτή την έννοια,γιατί να ονομάζονται οι σταθμοί του Metro “Αλέξανδρος Παναγούλης”, ή “Αγιος Δημήτριος” και όχι “στάση 5 και στάση 6”;
Και γιατί ένα νοσοκομείο να ονομάζεται “Αγιος Σάββας”και όχι “Αδωνις” και γιατί ένας δρόμος να ονομάζεται “Περικλέους” και όχι “Αβραμόπουλου” και γιατί και γιατί και γιατί…
Μη χολοσκάς και μην ανησυχείς φίλτατε Πετρουλάκη. Περί μνήμης πρόκειται το “Αγία Σοφία”. Θα μπορούσε να λέγεται “Βασιλεύουσα” το γήπεδο. Η ας πούμε “αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος ο Μέγας”.
Πω-πω…ψηλά πήγαμε ε; Ζαλίστικες;
Αν σε ζαλίζει το ύψος,να μέινεις στη άσφαλτο.
Αλλωστε δεν είναι το μόνο “αλύτρωτο”.
Και οι δρόμοι που περιζώνουν την Βουλή της “δημοκρατίας” ΕΧΟΥΝ ΒΑΣΙΛΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ,ΔΕΝ ΤΟΛΜΟΥΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΙΣ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΟΙ ΒΟΛΕΥΤΕΣ,ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΕΤΑ ΟΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ, ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟΕΘΝΕΙΣ και κατοικούν σε Παλάτια.
Εκεί,δεν σε βλέπω να διαμαρτύρεσαι.
Κάνε και για εκεί ένα άρθρο. Είναι δυνατόν να σε περιζώνει το γένος του “κοκού”,έν έτι 2013,στη πλατεία Συντάγματος;
Επειδή δηλαδή ο γαύρος ΔΕΝ έχει ιστορική καταβολή για να πιαστεί και αναγκάστηκε και πιάστικε από τα αρχίδια του Καραισκάκη που ΕΤΥΧΕ και σκοτώθηκε κάπου εκεί κοντά στο γήπεδο,πρέπει και όλοι οι υπόλοιποι να πετάξουμε από πάνω μας ότι μας “βαραίνει”,επειδή εσένα σε χαλάει;
Το όνομα σε μάρανε. Και ο φόβος μη και ξεσηκωθούμε όλοι να πάρουμε την Τουρκιά.
Μη φοβάσαι.Δεν θα κάνουμε εκστρατία.Τουλάχιστον για τα επόμενα 200 χρόνια,αν κρίνουμε από το δουλικό πολιτικό προσωπικό,μάλλον θα κάνουμε μεγάλη προσπάθεια να μη φτάσουν τα βόρεια σύνορα ως τη Λαμία
Αλλά πάλι, αν παρ’ελπίδα σε καλέσουν ξανά στο στρατό να πας για την Κόκκινη Μηλιά,δήλωσε τρελός. Η κάτι άλλο που να δικαιολογεί το Ι5.