Οι πελάτες

Έγραψε ο Στήβεν τις προάλλες ότι «αυτός είναι ο ρόλος μας εδώ μέσα. Να μιλάνε οι πελάτες».

Πιστεύω ότι το να βλέπει ο οπαδός τον εαυτό του ως «πελάτη» αφενός είναι ανακριβές, κι αφετέρου μπορεί να οδηγήσει σε συμπεριφορές από τους εκάστοτε διοικούντες που καταλήγουν να είναι εις βάρος του «πελάτη».

Τι εννοώ; Πρώτ’ απ’ όλα, ο «πελάτης» στο ποδόσφαιρο δεν είναι απλός πελάτης: έχει επιρροή, και σημαντική μάλιστα, στο προϊόν που καταναλώνει. Η Φιλαρμονική του Βερολίνου, π.χ., δεν παίζει καλύτερα στο Βερολίνο απ’ ότι στη Νέα Υόρκη, όταν δίνει μια συναυλία «εκτός έδρας». Στο ποδόσφαιρο, αντίθετα, το πλεονέκτημα της έδρας είναι δεδομένο. Το θέμα έχει αποτελέσει και αντικείμενο ακαδημαϊκών δημοσιεύσεων. Όπως αναφέρει ο Economist σε σχετικό άρθρο (και τα links έχουν ενδιαφέρον):

One paper by a pair of Italian economists looked at matches between teams who share the same home stadium, effectively controlling for all outside influences except which team is designated as the home team and thus enjoys the support of a majority of the crowd. Even in these situations, the “home” side enjoyed a strong winning record. In Germany’s top-flight football league, referees’ penchant to call more penalties on the visitors was “most severe in stadiums in which the physical distance between the referee and the crowd is smallest and when relatively fewer supporters of the visiting team attend the game.” The causal link between crowd noise and bias has been demonstrated most conclusively by studies of referees who were asked to assess the legality of challenges in video recordings of international matches. One group saw the games with the sound muted, while the other watched with the audio on. Remarkably, the group viewing in silence was 15.5% less likely to penalise the away team, presumably because they were not influenced by the home crowd.

Να το πούμε απλά: η στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων των ομάδων που μοιράζονται το ίδιο γήπεδο στα μεταξύ τους παιχνίδια δείχνει ότι ο κόσμος «σκοράρει», κατά μέσο όρο, 0,35 γκολ ανά παιχνίδι. Ένα γκολ στα τρία ματς δηλαδή, όσο ένα καλό σέντερ φορ που μπαίνει στο γήπεδο ως «δωδέκατος παίκτης».

Η ύπαρξη του κόσμου κάνει μεγάλη διαφορά στα αποτελέσματα μιας ομάδας, τελεία και παύλα. Αφαίρεσε από την ΑΕΚ τον κόσμο της, και γίνεται πολύ σύντομα Απόλλωνας, και μάλιστα χωρίς ιδιόκτητο γήπεδο.

Πάμε όμως στο γιατί το να αισθάνεσαι «πελάτης» μπορεί να οδηγήσει τους διοικούντες ακριβώς στις συμπεριφορές που οι «πελάτες» θέλουν να αποφύγουν. Ο «πελάτης» στο θέατρο, ή σε ένα εστιατόριο ας πούμε, αν δεν του αρέσει αυτό που του προσφέρεται, απλά πάει δίπλα. Ο «πελάτης» Στήβεν όμως, γκρινιάζει, γκρινιάζει, αλλά δεν πάει δίπλα (ας πούμε στον Ολυμπιακό) ή και λίγο πιο πέρα (στο Παρίσι π.χ. να δει την PSG, εφόσον και το οικονομικό δεν είναι πρόβλημα).

Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι πας σε ένα καλό εστιατόριο που διαφημίζει ότι σερβίρει ένα ακριβό και ιδιαίτερα νόστιμο ψάρι (μια και μιλάμε για ΑΕΚ, ας πούμε ότι σερβίρει καλκάνι). Πας λοιπόν, πληρώνεις το λογαριασμό προκαταβολικά (έτσι δουλεύει αυτό το εστιατόριο) και μετά συνειδητοποιείς ότι ο εστιάτορας σε κορόιδεψε: αντί για το πανάκριβο καλκάνι, που έρχεται καθημερινά αεροπορικώς από την Κωνσταντινούπολη, σου σέρβιρε ένα φτηνό υποκατάστατο, σε κορόιδεψε. Διαμαρτύρεσαι, φωνάζεις, γράφεις τα χειρότερα σε ένα blog που διατηρείς με κάποιους φίλους.

Μετά από μια βδομάδα, ξαναπάς. Παραγγέλνεις και πάλι καλκάνι και πάλι βρίσκεις στο πιάτο σου το φτηνό υποκατάστατο. Ξανά-μανά, φασαρία, διαμαρτυρίες, μανούρα (εννοείται, έχεις ήδη πληρώσει). Ξαναπάς σε μία εβδομάδα: το ίδιο.

Τι κίνητρο έχει ο εστιάτορας να σου σερβίρει πραγματικό καλκάνι, αν ξέρει πώς, ό,τι κι αν σου σερβίρει, εσύ θα συνεχίσεις να πηγαίνεις στο εστιατόριό του και να τα ακουμπάς; Τι κίνητρο έχει ο ιδιοκτήτης ενός μπουζουξίδικου να φέρει έναν καλύτερο τραγουδιστή, αν κάθε βράδυ είσαι εκεί, διαμαρτυρόμενος όμως για το ότι ο τραγουδιστής είναι παράφωνος; Τι θα προτιμήσει ο ιδιοκτήτης του μπουζουξίδικου: να πληρώσει έναν κανονικό τραγουδιστή ή να συνεχίσει να σου τα παίρνει χωρίς να ξοδεύεται σε μεροκάματα καλύτερων τραγουδιστών, απλά ανεχόμενος την γκρίνια σου;

Κατά τη γνώμη μου, το να θεωρείς τον εαυτό σου «πελάτη» είναι απλά ένας τρόπος να απεκδυθείς των ευθυνών που έχεις ως οπαδός. Η ΑΕΚ του 2004 δεν έφτασε να διεκδικεί το πρωτάθλημα γιατί είχε καλούς παίκτες (είχε κάποιους, αλλά και πολλούς της πλάκας), αλλά γιατί είχε την άνευ όρων στήριξη των οπαδών της. Όταν η άνευ όρων στήριξη μετατράπηκε σε πίεση (με τον Ιωνικό) η ομάδα κλάταρε (με τη βοήθεια και του διαιτητή, εννοείται). Οι οπαδοί έπαιξαν τεράστιο ρόλο στην πορεία εκείνης της ομάδας. Κι όταν λέμε οπαδοί, προφανώς δεν εννοούμε μόνο τους οργανωμένους.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι οπαδοί είναι κι αυτοί μέλη της ομάδας, δεν είναι πελάτες. Αυτό το γνώριζε ο Ντέμης (όντας ευφυής κι έχοντας παίξει μπάλα), δεν το γνώριζα εγώ, κι αν μου επιτρέπεις, δε φαίνεται να το γνωρίζει κι η σημερινή διοίκηση.

Κι όσο αρνούνται οι οπαδοί της ΑΕΚ να αναλάβουν αυτή την ευθύνη, του να είναι, δηλαδή, μέλη της ομάδας, και απλά την μεταθέτουν στους εκάστοτε διοικούντες (ή και οιονεί διοικούντες, εδώ περιμέναμε να μας σώσουν ο Κοζώνης κι ο Βιντιάδης), δε βλέπω προκοπή. Οι οπαδοί της Μπαρτσελόνα πάντως και της Ρεάλ (και της Μπενφίκα ακόμη) δεν αισθάνονται «πελάτες»—αν τους αποκαλούσες έτσι, θα σε έπαιρναν στο κυνήγι. Αισθάνονται μέλη, «socios». Ακόμη καλύτερη μετάφραση είναι «εταίροι».

Δε λες κι ότι βγήκαν χαμένοι που δεν αισθάνονται «πελάτες»…

Post By Γιώργος Κιντής (76 Posts)

Connect

Κατηγορία άρθρου Άρθρο. Βάλτε Bookmark το μόνιμο σύνδεσμο.

7 Responses to Οι πελάτες

  1. Ο/Η ...Το φως του φεγγαριού... λέει:

    Προς Γιώργο : Ενδιαφέρουσα τοποθέτηση. Πάντως όταν αγοράζεις ένα προϊόν, είσαι πελάτης. Φυσικά είσαι κλασσικός πελάτης, όταν δεν τα δίνεις προκαταβολικά. Οπότε μου δίνεις ιδέες για του χρόνου αν και οι πολλές φωνές από εδώ, τουλάχιστον έδιωξαν κάποια σκουπίδια.
    Τότε λοιπόν επί Ντέμη – καθώς γνωρίζεις – μην ξοδεύοντας χρήματα για την ΑΕΚ, θεωρούσα οτι δεν έχω δικαίωμα να μιλάω. Σε άλλα γήπεδα πήγαινα φυσικά και ήμουν κανονικός πελάτης.

  2. Ο/Η Πίσσα και πούπουλα λέει:

    O “ευφυής” Ντέμης,γνωρίζοντας ότι είμαστε ΚΑΙ πελάτες και μάλιστα με την απάιτηση για “πρώτο ψάρι”, έκανε έκκληση να πάμε στο εστιατόριο του Κόκκαλη για “καλκάνι”.
    Τουλάχιστον αυτός σεβάστηκε την ανάγκη μας για ποιότητα.

    Βέβαια,προσπάθησε μια σεζόν να φτιαξει καλή κουζίνα αγοράζοντας υλικά με τη σέσουλα,παριστάνοντας τον Antony Bourdain αφού λεφτά-άλλων- υπήρχαν. Αλλά δεν επιασε δυστυχώς το μαγαζί. Το αντίθετο,πήγε άπατο και κατέληξε να χρωστά σε προσωπικό και προμηθευτές.
    Αποτέλεσμα,το κλείσιμο αυτού και η υπαγωγή του σε καθεστώς “σφουγγαρίσματος”.
    Τουλάχιστον προσπάθησε.
    Εστω και με κεφάλαια τρίτων.
    Δηλαδή και των πελατών,τους οποιους απογοήτευσε.

    Τώρα,ας ξεκινήσουμε με ρέγγες και κατόπιν βλέπυμε

  3. Ο/Η J.Patikas λέει:

    Ο κοσμος ειναι οτι θελει η ομαδα (η διοικηση της) να ειναι. Ας πουμε, η Λιβερπουλ θελει τον κοσμο μελη και εχει 50.000 μελη σε καθε αγωνα στο Ανφιλντ. Οι LA LAKERS θελουν πελατες και εχουν πελατες. Και η ΑΕΚ, οπως οι περισσοτετες ελληνικες ομαδες, θελουν κοροιδα και εχουν κατι λιγες χιλιαδες κοροιδα ( μεσα και εγω) στο γηπεδο καθε αγωνιστικη.

  4. Ο/Η Κερκ Ραμπίδης λέει:

    @J.Patikas

    δεν ειναι ξερεις τοσο απλο το θεμα ουτε ξεμπερδευει κανεις με αναφορες σε cultural differences ή με να πει απλα people identify with and work well in groups in exchange for loyalty and compliance. Αυτο που βασικα λεει ο Κιντης και εσυ το προσπαρνας με το επιχειρημα ”ετσι ειναι” ειναι οτι πρεπει επιτελους να θελουνε οι ιδιοι οι οπαδοι να μην ειναι προβατα και να αποφασισουνε επιτελους τι ειδους σχεση θελουνε να εχουνε οι ιδιοι με την ομαδα τους.

    Αυτη η σχεση δεν ειναι written on stone but throught the self awareness and the feelings of ownership it gets curated and mediated by the self aware individuals themselves. Αυτα τα ‘ναι αλλα στην καθ’υμας ανατολη ετσι ειμαστε και ετσι γουσταρουμε να ειμαστε προβατα και κοροιδα ειναι bon pour l’Orient’.

    Δεν ηταν παντα ετσι και ειδικα στην Α.Ε.Κ. και αναφερομαι σε εποχες και προ ‘τιγρη΄ (ελεος δηλαδη με το ‘τιγρης και παπαριες καμαρωτες, ενας επιτηδιος λαθρεμπορας και λαμογιο ειναι που δεν πληρωνε τους φορους του και τωρα ΚΟΡΟΙΔΟ πληρωνε τις ”””ανακεφαλαιωσεις””’ των τραπεζων) αλλα και κατα τη διαρκεια της θητειας-ασανσερ του αλλα και μεχρι ενα σημειο μετα.

    Απο εκει και περα επηλθε και η οριστικη ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ. Ζητωσαν του τιγρεως (σουγκαρ ή οπως αλλιως τον αποκαλουσατε εδω) και τα λοιπα και τα λοιπα.

    Μια top down κοινωνια που αναζητα προστατες και μαγκες και ”””’αλητες””” ΚΑΙ ΠΑΠΑΡΙΕΣ αρκει να μην χρειαστει ποτε να παρει τα πραγματα κανεις στα χερια του την πραγματικη ατομικη ευθυνη που του αναλογει.

    Θα ξερασω

  5. Ο/Η Thomas Silly λέει:

    μελος-πελατης δεν αλλαζει κατι στην ουσια..η ουσια ειναι η τσεπη…
    εγω δεν αρνουμαι να αναλαβω την ευθυνη του να ειμαι μελος της ομαδας…λεφτα δεν εχω για να το κανω γιατι η ”συνδρομη” δεν συναδει με το πορτοφολι μου αυτην την εποχη..
    δεν εχουν φραγκο πια οι ”πελατες” και δεν υπαρχει κ τοσο μεγαλη κιτρινομαυρη δικεφαλη ”πελατεια” που θελουμε να πιστευουμε!! και αν εχουν δεν θα πανε στο θεατρο…θα πανε στο σουπερ για γαλα και μακαρονακι !!

    ας γινει και μια καλυτερη οικονομικη πολιτικη , ας βαλουν σε ολο το ΟΑΚΑ το εισιτηριο στο 10ικο και οχι μονο στα καλοπαιδα της οργανωσης , μπας κ ζεσταθει λιγο το θεατρο..

  6. Ο/Η J.PATIKAS λέει:

    Προς Κερκ Ραμπίδης.
    Η διοίκηση αποφασίζει τι κόσμο θελει και ο κόσμος που τελικά συμμετέχει ειναι οτι η ομάδα θέλει. Αλλιώς δεν συμμετέχει. Η διοικηση αποφασίζει αν θέλει μέλη, πελάτες, κορόιδα (ή κάλυψη του προέδρου για άλλες δουλειές) και ανάλογα τον αντιμετωπίζει. Ο κόσμος που διαφωνεί με την όποια αντιμετώπιση δεν συμμετέχει. Αυτοί που συμμετέχουν είτε συμφωνουν και τους αρέσει είτε έχουν εξαπατηθεί. Αλλά η εξαπάτηση γίνεται δεκτή μια φορά. Απο ένα σημείο και μετα δεν υπαρχει ως δικαιολογία. Η σημερινή διοίκηση της ΑΕΚ θέλει κοροιδα (έως την ώρα που γράφουμε τουλάχιστον) που εκμεταλεύοντας το συναισθημα τους, θα πληρώνουν, θα βλέπουν Κρισάντους και Πλατελα, θα ανέχονται εκατο πρεζάκια να διακόπτουν το παιχνίδι για το οποιο εχουν πληρώσει, θα τιμωρείται η έδρα και θα απαγορεύουν σε αυτόν που έχει προπληρωσει τα παιχνίδια να παει να τα δει (χωρις βέβαια να του επιστρέφουν λεφτά), θα πληρώνει διαρκείας και μέρος των χρημάτων θα πηγαίνουν σε ιδιωτική εταιρεία με το ζόρι και άλλα πολλά. Εγω να σου πω την αλήθεια φέτος βιάστηκα να πάρω διαρκείας και την πάτησα. Ναι ειμαι ανάμεσα στα κοροιδα που προπληρώσαμε να βλέπουμε Μπαρμποσα, Πλατελα, Κρισάντους. Αλλα είπαμε, η εξαπάτηση στέκει μια φορα, δευτερη δεν υπάρχει. Απο δω και πέρα,πρώτα θα δω και μετα θα πληρώσω.

  7. Ο/Η bandog λέει:

    για να παραφρασω λιγο τον tiger ,
    “οποιος αγοραζει το προϊον που λεγεται ελληνικο ποδοσφαιρο (συμπεριλαμβανομενης της αεκ) , πρεπει να ειναι ή αρρωστος ή μαλακας”.
    πελατης παντως δεν ειναι…..

    ακου πελατης !!!

    τι πουλατε ρε εδω και 15 χρονια που να αξιζει να το αγορασω ?

    η καταγωγη μας απο την Πολη και η μαλακισμενη ηθικη μας δε μας εχουν κανει γαυρους ή βαζελους…

    να βαλω εγω ενα 60αρι βενζινη+διοδια να ανεβω απο την καλαματα στην αθηνα , να πληρωσω και εισιτηριο , οσο πληρωνει ο μεσος γαυρος με το δεκαπλασιο μπατζετ , για να δω τον κρισαντους να ματωνει τα διχτυα…

    να κανω 200 χιλιομετρα για να ριξω ξουρα στο μπαρμπερικο και χαλαρωση στο χαμαμ της αγιας σοφιας…

    αλοιμονο σας ρε ερμα στη διοικηση αν την δω ποτε πελατης…
    ουτε απο την τιβι δε θα μου τα παιρνετε…

    θα τα δινω (οταν τα εχω) στη λιβερπουλαρα , τη ντορτμουντ και την ατλετικο ….